Pengurusan maklumat tentang banjir
Pengurusan maklumat berkaitan bajir telah lama disediakan oleh Jabatan Pengairan dan Saliran Malaysia (JPS). Ini saya fahami melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) tentang amaran banjir di tempat-tempat tertentu di Selangor.
Cadangan: Satu lagi kaedah baru yang saya percaya boleh dimanfaatkan oleh JPS adalah facebook. Kalau JPS boleh menyediakan maklumat khusus tentang amaran banjir yang dapat disebarkan kepada orang ramai tentu berguna. Guna kaedah 'like' button. Tambahan pula banjir tahun ini mula dari utara dan akan turun ke selatan.
Begitu juga PLUS, bagi mengetahui di lebuhraya kita samada lancar ka tidak perjalanan kenderaan semasa. Kalau ke laman PLUS memang ada maklumat ini. Saya baru call PLUS 1800880000. Tanya tentang lebuhraya dan banjir di utara. Baguslah cepat dapat bantuan dari mereka.
Sekian. Kiasan Just Read dok fikir dan nak search bagaimana negara lain urus rakyatnya sebelum bencana?
Contohnya perkhidmatan yang diberi kepada penduduk Taman TTDI Jaya Shah Alam.
Cadangan: Satu lagi kaedah baru yang saya percaya boleh dimanfaatkan oleh JPS adalah facebook. Kalau JPS boleh menyediakan maklumat khusus tentang amaran banjir yang dapat disebarkan kepada orang ramai tentu berguna. Guna kaedah 'like' button. Tambahan pula banjir tahun ini mula dari utara dan akan turun ke selatan.
Begitu juga PLUS, bagi mengetahui di lebuhraya kita samada lancar ka tidak perjalanan kenderaan semasa. Kalau ke laman PLUS memang ada maklumat ini. Saya baru call PLUS 1800880000. Tanya tentang lebuhraya dan banjir di utara. Baguslah cepat dapat bantuan dari mereka.
Sekian. Kiasan Just Read dok fikir dan nak search bagaimana negara lain urus rakyatnya sebelum bencana?
Comments
kena war-warkan hal ini...agar semua orang lebih bersedia...