Penandarasan dan Amalan Terbaik

Saya ingin berkongsi persembahan kumpulan yang mengikuti Taklimat
Penandarasan dan Amalan Terbaik Perpustakaan yang disampaikan oleh Puan Nur
Hanim Abd Ghani dari Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC) baru-baru ini di
PTAR UiTM Shah Alam. Ianya suatu penemuan hasil kajiselidik ke atas 4 buah perpustakaan iaitu Perpustakaan
Awam dan juga Perpustakaan Akademik di Chicago yang dikeluarkan oleh
Metropolitan Library System. Ianya mendapati beberapa trend yang menarik bila
dilihat melalui kaca mata peruncitan(retail) iaitu (i) memeriksa tingkahlaku
pelanggan, (ii) mengemaskini amalan pemasaran dan (iii) perkhidmatan
berorientasikan pelanggan.
(i)
Tingkahlaku pelanggan yang dikesan mendapati:
1.
Satu pertiga pelanggan akan ke ruang meja
belajar bila masuk saja ke perpustakaan.
2.
Umur pelanggan menentukan dimana tempat yang
mereka akan pergi. Pelajar muda akan
ramai ke ruang yang ada komputer sementara yang berumur kurang menggunakan
komputer dan juga mesin layan diri.
3.
Perkhidmatan yang paling tinggi keperluan atau
berkesan adalah Bahagian Sirkulasi (60%), Capaian Internet (18%), penggunaan online library catalogue (OPAC) (15%)
dan perkhidmatan rujukan (15%).
4.
Dua pertiga pelanggannya menggunakan
perpustakaan untuk membaca atau berbincang dan 15% pelanggan yang datang setiap
minggu tidak meminjam buku perpustakaan.
5.
Separuh dari pelanggan akan menarik buku keluar
dari rak semasa mencari bahan secara menyemak di rak (browsing).
6.
70% pelanggan meminjam buku.
Lain-lain penemuan:
* Separuh dari pelanggan mendapatkan bantuan dari staf dan ianya tidak termasuk yang berurusan untuk pinjam pulang buku.
* Mendapatkan bahan dari rak memerlukan bantuan paling banyak dan diikuti dengan mencari seksyen yang betul.
* 15% pelanggan memerlukan bantuan untuk penyelidikan, penerangan tentang perkhidmatan yang ada dan juga membantu membuat cadangan bahan-bahan rujukan.
Penemuan utama:
a.
Pelanggan akan mendapatkan bantuan staf untuk
menyelesaikan masalah mereka. Staf mestilah sentiasa bersedia dan mahu membantu
apa saja yang pelanggan perlukan. Staf yang dilatih mendapatkan maklumat hendaklah juga ditempatkan di seksyen yang pelanggan perlukan bantuan. Staf ini hendaklah mudah dikenali atau nampak apabila mereka tidak berada di meja mereka bertugas.
b.
Petunjuk yang mudah difahami melalui bahasa yang
digunakan oleh pelanggan sangat penting dari petunjuk menggunakan nombor kelas.
c.
Pelanggan menggunakan perpustakaan sebagai
tempat belajar dan juga tempat pertemuan dan bukan hanya kerana perkhidmatan
atau komputer yang perpustakaan ada.
Nota kecil:
Maklumat-maklumat yang jelas nampak dan dekat kepada
pengguna lebih baik dari hanya diletak atas meja. Letakkan tanda-tanda arahan
ditempat pelanggan ada dan bukan ditempat anda jangka mereka akan ada. Memilih dan menyusun bahan adalah suatu yang memang susah
seperti dalam bidang peruncitan. Anda mungkin memiliki bahan tersebut tetapi
pelanggan tidak menjumpainya.
Apa yang disampaikan ini adalah untuk difikirkan bersama. Jangan ubah tingkahlaku manusia : kenalpasti tingkahlaku dan mulakan rekacipta untuk keperluan dan kehendak mereka.

fikir bersama

fikir bersama
Comments