Gangnam Style

Semasa membincang tentang projek-projek baru yang memerlukan idea dari tenaga muda, saya terkeluar kata-kata bahawa kita kena lihat perubahan sekeliling kita. Sekarang orang berfikir dan bercakap mengikut rentak semasa. Rentak “Gangnam Style” bukan gaya yang lama- lama lagi, apalagi sahabat-sahabat semua ketawa atau kalau tidakpun tersenyum terbayangkan bagaimana nyanyian dan tarian Gangnam Style ini.

Lagu “Oppa Gangnam Style” menarik perhatian saya kerana ianya telah di like lebih 3.2 juta di Youtube. Bukan sahaja ianya popular di Korea, Amerika Syarikat, Perancis malah boleh dikatakan seluruh dunia. Ianya menjadi popular dengan cepat bila dimuatkan ke Youtube. Penyanyinya adalah seorang rapper dari Korea Selatan lebih dikenali sebagai rapper PSY. Lagunya popular kerana rentak dan tariannya lebih kepada generasi baru. Rentaknya dikatakan boleh menjadi pendendarnya ketagih untuk mendengar lagi dan lagi. Tariannya menjadi ikutan yang bila dilakukan beramai-ramai pasti akan menimbulkan rasa kelakar dan menarik.

Gangnam adalah sebuah daerah dari 26 daerah yang membentuk Seoul Korea. Populasinya melebihi 527 ribu orang. Ianya bandar yang sangat membangun dan penduduknya mempunyai nilai gaya hidup yang tinggi. Nilai tanah dan perumahannya sangat mahal. Gangnam adalah Kota Pendidikan Kebangsaan di Korea dan ini  menjadikannya salah satu tempat menarik kepada pelancung. Mengikut statistik, 22.7 dari 1000 pelajar dari sini akan belajar ke luar negara. Universiti terbaik di Gangnam adalah Seoul National University. Ianya berada pada kedudukan ke 13 di Asia dan ke 124 di dunia yang di nilai oleh Time Higher Education World University Ranking pada tahun 2011. Pada tahun 2010 seramai 6% pelajar cemerlang dari Seoul National University datang dari daerah Gangnam. Perpustakaan Seoul National University pula  mempunyai lebih kurang 4 juta naskah buku dan pelbagai bahan lain. Ianya sebuah perpustakaan yang tua kerana telah wujud sejak 1946 lagi.

Begitulah nilai sebuah lagu yang begitu tinggi hinggakan boleh mempromosikan satu daerah dan meletakkanya di peta dunia. Kalau bukan kerana lagu ini, siapalah kita yang nak google daerah ini. Nama lagu ini saya percaya memberi sedikit sebanyak kesan nanti pada nama-nama sedia ada dari segi nilai komunikasi pemasaran. Rebranding product sangat perlu bagi membuatkan manusia google tempat tersebut. Contohnya kalau dulu Mempelam Sala; kini dipanggil Perlis Sunshine, mungkinkah akan ada yang nak google cari Perlis? Harum Manis jadi apa pulak? Bukankah ianya sudah sampai ke Jepun?


Teringat lagu Bangawan Solo yang dinyanyikan semasa di sekolah menengah dahulu, lenyap sudah lagu itu.





Comments

Popular Posts