Pengurusan perpustakaan ...web search.


Alhamdulillah ..tak sangka keyword pengurusan perpustakaan masih meletakkan blog "KIASAN Just Read"  di muka depan search engine seperti Google Search, Google Blogs Search. Altavista, Dogpile, Bing, Metacrawler, Lycos dan juga Yahoo Search. Sementara keyword pengurusan maklumat terlalu ramai menggunakannya hinggakan blog ini tenggelam tiada kesan.

Keyword 'kiasan' dah sah laa di muka pertama Google Search dan Google Blogs Search sementara di muka kedua untuk Yahoo Search. Nii semua maklumat yang diperolehi dari test search engine pada 28 Okt 2010.

Penggunaan keyword yang lebih moden, terkini, sensasi dan gempak nampaknya lebih menarik minat pembaca. Sementara penggunaan perkataan "pengurusan perpustakaan" merupakan terma yang lama dan popular suatu masa dulu sahaja. Tetapi bagi saya ianya terma evergreen ...takkan luntur he he he.

Sebab tuu laa tak ramai yang menulis tentang perpustakaan dan menjadi kelebihan untuk "Kiasan Just read" berada di muka depan. Saya percaya itupun dengan bantuan saudara dan saudari yang menjadi pembaca setia blog ini.

Kawan saya pernah berkata kepada saya yang dia nak tengok berapa lama Kiasan Just Read boleh bertahan dalam Internet. Katanya apa yang hendak diceritakan sangat tentang perpustakaan nii. Saya jawab ianya bergantung kepada niat saya menulis blog ini. Selagi niat itu betul maka saya akan terus menulis. Saya kena pastikan niat saya sentiasa betul. InsyaAllah.

Maka setiap kali saya menulis saya suka jika ada pembaca. Saya suka pembaca memberi komen. Kerana setiap komen samada positif atau negatif merupakan suatu kelangsungan ilmu kepustakawanan.  Siapa saja samada bertugas atau bukan bertugas dalam perpustakaan, pelajar atau orang awam yang berminat dengan perpustakaan boleh memberi pandangan mereka dengan bebas. Ianya akan membantu kita melihat dari sudut yang berlainan apabila kita banyak mendengar dan membaca komen yang dilontarkan.

Semoga Allah memberi saya daya untuk meneruskan blog ini dan menjadikan perpustakaan tidak asing kepada masyarakat kita.

Sekian, untuk kali ini...

Comments

Keep it up Mr.Rashid.. =)
support u!

yours
SH
teruskan, kami semua di Perpustakaan UiTM
sentiasa menyokong ...
Kami di Perpustakaan UiTM sentiasa menyokong

Popular Posts