Kenapa Mind Mapping?

Bila umur meningkat rupanya susah untuk mengingat. Biasalah kalau duduk di library kalau ada masalah pergi saja dekat rak cari buku. Jumpa satu buku ini dan belek-belek. Kaedah mengingat paling bagus adalah melalui pembacaan. Samada kita membaca atau mendengar syarahan, kita kena review atau ulangkaji untuk mengingat. Menurut buku tersebut, didapati bahawa manusia akan lupa 80% detail maklumat dalam masa 24 jam jika mereka tidak review bacaan mereka selepas mendengar syarahan atau belajar.

Menurut pengarang buku tersebut apabila kita mengulangkaji, kita hendaklah berhenti sekejap selepas 35 ke 45 minit kita membaca. Perlu berhenti untuk 5 minit. Masa rehat ini jangan ulangkaji balik apa-apa yang dibaca tadi. Masa rehat atau break ini adalah masa  untuk relaxation. Menurut kajian, jika tidak berehat ingatan kita akan menurun ke bawah seperti curamnya piramid. Diingatkan juga jangan mengulangkaji terus menerus tanpa henti hingga dua jam. Ingat dengan break sekejap ingatan anda menjadi lebih tinggi atau lebih bagus.

Ini juga bermakna anda perlu mengulangkaji kerja anda selama 5 ke 6 kali. Banyakkan! Cara terbaik mengulangkaji bila banyak macam ni adalah dengan menggunakan kaedah Mind Mapping. Mind Mappingkan nota anda kerana cara mengulangkaji cara ini akan menggambil masa seminit dua sahaja.


mudah cakap dari buat. kalau nak rasa kenalah buat. Mari kita cuba.

Comments

Popular Posts