Bagaimana membaca atau membuat Mind Mapping?


Walaupun ianya bukan perkara baru tetapi kita tidak akan ambil kisah hinggalah kita rasa sesuatu missing dalam fikiran kita. Kalau hendak recall dah jenuh dah tetapi susah juga. Mau tak mau kena balik ke sekolah jugalah. Walaupun anak-anak dah lama belajar tetapi depa pakai tak? Mungkin pakai bila perlu macam saya kata dulu, apa yang kita dengar dan yang lekat atau ingat ni sikit sangat. Ilmu tanpa amal jadi macam inilah, lama-lama hilang macam tu saja. Yang kekal sijil dok dekat dinding atau dok dalam folder. Jom baca kat bawah ini macam mana nak peringat balik apa yang kita dengar atau baca. Ianya bukan mengenai doa penerang hati, kalau yang berkaitan dengan doa tu kena tanya ustaz. Ini sebahagian dari teknik nak ingat. Kalau orang lain guna teknik lain tak pa la, tentu banyak teknik ni. Lagi banyak lagi bagus, kita pakat-pakat belajar.

Bagaimana membaca atau membuat Mind Mapping?

1.      Mind Mapping (MM) bermula dari tengah-tengah. Maknanya kita akan mula dengan perkara besar yang kita hendak buat berada ditengah-tengah. Ianya kemudianya akan merebak keluar dari titik tengah tersebut. Bukaannya seperti pokok yang kita lihat dari atas.
2.       Jadi untuk mulakannya perlu ada KERTAS atau sekarang ini boleh saja guna komputer. Kertas ini hendaklah kosong. Guna kertas A4 atau A3 dan dalam bentuk landskap. Lagi besar kertas lagi baguslah.  Tidaklah pulak nanti kena sambung kertas dek kerana kecik sangat kertas tu.
3.       Gunakan IMEJ dalam MM anda. Warnakan imej tersebut bagi menandakan dimana ianya bermula. Imej juga boleh dirujuk kepada simbol atau kod. Gunakan kod warna bagi mengambarkan sesuatu dengan lebih menarik dan mudah untuk diingat. Macam warna lampu trafik tu semua orang tahu maknanya.
4.       Gunakan WARNA dalam MM anda.  Mencampuradukkan warna dalam MM memberikan otak dan badan kita lebih cergas, seronok dan menarik.
5.       Adalah penting idea anda dalam MM ini mempunyai HUBUNGKAIT (Associative). Bila kita MM sesuatu tajuk ianya akan ada perkara logik yang perlu ada dalam tajuk tersebut serta urutan (order) kepada tajuk-tajuk yang dibincangkan. Oleh kerana kaitan-kaitan ini mencantumkan pelbagai idea-idea dalam hubungkait ini maka akan nampak oleh kita bentuk aliran atau pattern keseluruhan tugasan yang kita lakukan.
6.       Kita akan mempunyai GARISAN atau line yang akan bermula dan kemudiannya akan membuka garisan-garisan tambahan  bila idea-idea dalam tajuk baru boleh dikembangkan lagi. Garisan ini hendaklah bersambung dan panjang garisan ini hanyalah untuk satu perkataan sahaja atau lebih mudah ianya perkataan yang sangat pendek.
7.       Maka untuk setiap ranting (branch) baru hendaklah guna PERKATAAN yang pendek dan ditulis besar serta perkataan tersebut hendaklah merupakan kata kunci (key words).
8.       Adalah penting untuk menghasilkan MM yang MENARIK. Jadi bila ada tugasan jadikan ianya sesuatu hasil kerja yang cantik dan kita rasa seronok dengannya.

Terima kasih kepada Tony Buzan penulis buku Use Your Head atas panduan.

Entry berkaitan: Citation Mapping. Kenapa mind mapping?


kongsi, jangan tak kongsi! 

Comments

Popular Posts