Kenali dan Cintai Puisi: Mentera dan Talibun




Bertempat di Perpustakaan Negara Malaysia Perlis satu Pameran Bulan Bahasa Kebangsaan dan  Program Kenali dan Cintai Puisi Mentera dan Talibun telah disampaikan oleh pakar dalam bidang tersebut Prof Madya Dr Harun Mat Piah.

Rasanya perkataan talibun tu pertama kali laa dengar, kalau taliban dah selalu dengar. Sebutan mentera pun ada pelbagai sebutan disebabkan perubahan huruf e dan e tanda. Kalau nak tahu  apa makna talibun dan mentera semak saja wikipedia.

Persembahan gesekan biola dari Awang Batil dengan lagu makan sireh memang mengasyikan. Awang Batil adalah antara tokoh penglipurlara dari Perlis. Sayang saya tidak rakam gesekan biolanya. Carilah dalam Youtube sudah banyak rakaman yang telah dimuat turun. Hari tu gesekan biolanya memang betul-betul membawa fikiran saya pergi mengimbau zaman dulu-dulu zaman cerita P Ramlee. Hebatnya mereka ini yang kita lihat biasa biasa sahaja tetapi isinya luar biasa.

Walaupun pameran Bulan Bahasa Kebangsaan ini nampak kecil tetapi mengumpul hasil karya penulis-penulis Perlis adalah suatu usaha PNM Perlis yang sudah tentu sukar. Pelbagai karya yang mereka tulis dipamerkan dan penulisan mereka membawa kita ke zaman yang kita telah dan belum lalui pada masa itu. Saya ada bertanya seorang penulis yang turut sama dijemput, berapa banyak buku yang telah beliau tulis? Beliau menjawab dah beratus! tidak termasuk penulisan dalam surat khabar dan majalah, wow saya satu buku pun belum! nasib baik ada blog! para pembaca bagaimana? ada ka?

Comments

Popular Posts