Perhimpunan Bulanan Pentadbiran Kerajaan Negeri Perlis


Pagi ini saya berkesempatan menghadiri Perhimpunan Bulanan Pentadbiran Kerajaan Negeri Perlis. Perhimpunan selalunya diadakan pada hari Isnin setiap awal bulan. Setiap kali perhimpunan akan ada jabatan kerajaan yang akan menjadi host untuk perhimpunan tersebut. Pada kali ini hostnya adalah UniMAP. Majlis akan bermula dengan kehadiran YAB Dato' Seri Menteri Besar. Selalunya ia bermula tepat jam 8:30 pagi. Beliau dan juga Exco kerajaan negeri, SUK Negeri, Penasihat Undang-Unadang serta Bendahari Negeri akan turut hadir dan akan berada di atas pentas. Lagu Negeri Perlis akan dimainkan dan disusuli dengan lagu Negaraku serta lagu Perkhidmatan Awam. Nyanyian pada pagi ini disampaikan oleh koir dari UniMAP. Apabila selesai, doa akan dibaca. Disusuli dengan ikrar Rukun Negara. Host perhimpunan akan memberi taklimat perkembangan jabatan mereka dan diakhiri dengan ucapan dari YAB Dato' Seri Menteri besar.


Intisari perhimpunan kali ini:

1)  Memberi peringatan kepada penjawat awam berhubung dengan maklumat berperingkat kerajaan agar berhati-hati dalam menyebarkannya melalui media sosial. Ada maklumat yang rahsia. Jadi jangan terperangkap dengan peraturan kerajaan. Maknanya tindakan boleh diambil apabila rahsia didedah dan peraturan pula ada untuk diguna pakai.

2)  Dalam mengupas hak kebebasan bersuara maka pendekatan berhemah dalam menyuarakan pandangan dalam media sosial hendaklah dibuat dengan berhati-hati. Elaklah dari menwujudkan keresahan dalam masyarakat dan juga perkara yang boleh membawa negara kekancah pergaduhan. Kebebasan itu sebenarnya masih dikawal oleh undang-undang yang sedia ada.

3)  Proses membuat keputusan dalam jabatan. Didapati masih ada jurang antara pembuat keputusan dengan proses pelaksanaan keputusan. Seringkali apabila melibatkan dasar ianya akan memberi kesan kepada rakyat negeri Perlis. Ada dua keadaan yang wujud. a) Keputusan lambat dilaksanakan. b) Keputusan langsung tidak dilaksanakan.  Semua ini akan memberi gambaran kepada prestasi kerajaan negeri.

4)  Kepentingan Perundingan dan Koordinasi. Kerjasama dalam perundingan dan semakan sesama jabatan adalah penting bagi mengatasi masalah atau dalam menjayakan sesuatu projek. Perlulah ada pihak yang bertanggujawab untuk pastikan sesuatu perkara itu tidak terlepas pandang. Perlulah semak adakah wujud pertindihan tugas atau kuasa.

5)  Budaya kerja saat akhir perlu dielakkan untuk negeri ini mencapai pelbagai hasrat. Kerja perlu dilakukan dengan cepat.

6)  Keputusan jabatan perlu selari dengan dasar kerajaan

7)  Tunai amanah dengan penuh tanggungjawab serta ikhlas. Semoga usaha kita diberkhati.

(Intisari perhimpunan yang diedit disediakan oleh En. Mohd Ismail Abdul Rahim)

Comments

Popular Posts