Pengguna Perpustakaan - Satu


Meningkatkan kehadiran pengguna ke Perpustakaan.

Objektif kualiti Perpustakaan setiap tahun mahukan peningkatan 5% dalam kehadiran pengguna. Jadi bagaimana hendak meningkatkan kehadiran pengguna ke perpustakaan anda. Ada beberapa perkara yang perlu diberi perhatian bagi memastikan peningkatan kehadiran pengguna.

1. Perkhidmatan yang sentiasa bersedia untuk pengguna mendapatkannya
2. Keselesaan ruang perkhidmatan /tidak terlalu panas atau sejuk
3. Kemesraan layanan dari staf
4. Kecepatan memberi perkhidmatan
5. Kecukupan tempat untuk belajar
6. Menyelesaikan masalah dengan berhemah
7. Memberi cadangan penyelesaian jika pengguna kecewa mendapatkan bahan
8. Memberi ucapan selamat
9. Menjemput pelanggan yang memberi impak kepada kehadiran pelanggan lain.
10. Mengadakan kerjasama/usahasama dengan Fakulti (partnership/collobration)
11. Memperbanyakkan kelas kemahiran maklumat
12. Mengadakan modul pembelajaran maklumat
13. Menyediakan waktu pembukaan yang lebih panjang.
14. Menyertai hari terbuka mana-mana fakulti atau jabatan
15. Menyediakan lebih banyak brosur yang berimej korporat.
16. Memberi ceramah kepada pengguna
17. Menyediakan bahan bacaan yang terbaru untu pengguna
18. Online database yang pelbagai
19. Internet Network yang sentiasa pantas

.......bersambung dalam Pengguna Perpustakaan - Dua

Comments

Popular Posts